Łącznik panelowy FC43®
z nowatorską funkcją mocowania, która umożliwia użycie śruby z pełnym chwytem. Funkcja utrzymywania może być używana z różnymi konfiguracjami gwintów i jest niezależna od konfiguracji nakrętki lub głowicy, zapewniając niespotykaną modularność dla tego rodzaju systemu mocowania. Dzięki konstrukcji śruby, która nie ma szczelin ani osiowych wgłębień, łącznik FC43® zapewnia wyższą wydajność mechaniczną dla danej średnicy niż istniejące równoważne elementy mocujące.
Funkcje konstrukcyjne:
- Stud : Kołek jest elementem systemu mocowania paneli, który jest mocowany do panelu.
- Retainer: Ten element systemu zachowuje lub przyciąga kołek do panelu. Zwykle składa się z pierścienia ustalającego, który może być pływający lub utrzymywany przez przelotkę lub obudowę. Tradycyjne elementy ustalające znajdują się w rowkach lub szczelinach na korpusie trzpienia, zapewniając swobodę osiową, jednocześnie uniemożliwiając całkowite odłączenie kołka od panelu.
- Nutplate: Ten element zawiera element nakrętki i jest połączony lub uniesiony do konstrukcji lub płatowca. Może przyjmować różne formy i konfiguracje. Najbardziej powszechnym typem jest kosz metalowy, zwykle wykonany z materiałów nierdzewnych, ale są też kosze wykonane z materiałów kompozytowych. Kosze można mocować do konstrukcji za pomocą nitów lub klejeniem. Niektóre koszyki mają mechanizm zatrzaskowy, który umożliwia wymianę nakrętki bez wyjmowania kosza z konstrukcji.
Korzyści
- Elementy samozaciskowe i zapadające w samowzmacnianie
- Funkcja Hold-out we wszystkich pozycjach
- Zwiększone wartości wytrzymałości na rozciąganie i ścinanie
- Mniejsza ilość komponentów powoduje zmniejszenie zapasów
- Uproszczona instalacja zmniejsza całkowity koszt instalacji
- Możliwość oszczędzania masy dzięki większemu stosunkowi wytrzymałości do wielkości
Instalacja
Jedną z największych zalet, jakie oferuje zapięcie FC43® w porównaniu do istniejących łączników panelowych, jest łatwość instalacji. Większość elementów mocujących panel wymaga, aby element ustalający był zainstalowany po włożeniu kołka do jego panelu. Czasami może to być uciążliwe zadanie, zwłaszcza jeśli wymaga zręczności operatora i specjalnych narzędzi. Dzięki systemowi mocowania FC43® trzpień jest unoszony za pomocą prostego wkładania: gdy trzpień przesuwa się przez element ustalający, przesuwa sprężynę w kierunku promieniowym, a gdy rowek ustalający klina przechodzi przez języczki ustalające, trzpień zostaje automatycznie uniesiony.Konfiguracja kołków
Jedynym wymogiem, który system mocowania FC43® umieszcza na kołku, jest obecność pierścieniowego rowka na jego czubku. Materiał trzpienia, styl główki, wymiary główki, wgłębienie, konfiguracja nitek, łączenie gwintów i długości uchwytów mogą być definiowane niezależnie dla różnych zastosowań. Ponieważ w przypadku kołka nie są wymagane żadne szczeliny ani otwory, korzystna jest konfiguracja z gwintem zewnętrznym dla zapewnienia najlepszych właściwości mechanicznych dla danego rozmiaru otworu.Typowymi opcjami materiału są stale stopowe, takie jak AISI 4140 lub AISI 8740, oraz stale nierdzewne, takie jak A286 CRES. Zapewnia to systemowi dużą elastyczność w zapewnianiu odpowiedniej konfiguracji materiałowej dla każdej sytuacji.
Łączniki panelowe często znajdują się na zewnątrz statku powietrznego i mają konfigurację z pogłębieniami stożkowymi. Zwykle rozmiary główek są dostosowywane w zależności od obciążenia i warunków łożyska, a także od grubości paneli. System mocowania FC43® może wykorzystywać kołki o praktycznie dowolnym kształcie i rozmiarze: od dużych główek napinających do zastosowań o krytycznym obciążeniu do głowic zagłębiania 130 o do cienkich, miękkich paneli kompozytowych. Istnieje również możliwość zastosowania kołków z wystającymi głowicami, do paneli wewnętrznych i innych specjalnych zastosowań.
Jeśli chodzi o konfigurację gwintów, jest to jedna z pozycji, w których zapięcie na panel FC43® najbardziej korzysta z jego modułowości. Zazwyczaj łączniki panelowe są skonfigurowane z wieloprzewodowymi gwintami, aby zapewnić szybkość działania. Gwinty podwójne to najczęściej stosowana opcja, ale kołek mocujący FC43® może być również skonfigurowany z jednym gwintem. Ponadto, długość nici i zazębienie nici mogą być w pełni dostosowane do konkretnych potrzeb, bez zakłócania w żaden sposób układu przytrzymującego.
Rodzaj gniazda łba
Łącznik panelowy FC43® posiada łeb walcowy i jest niezależny od wyboru gniazda. Śruby z wgłębieniem Torx® są dostępne w zastosowaniach, w których wymagany jest większy moment dokręcania.Wysokowytrzymała stal nierdzewna, taka jak A286, z głowicą ścinającą, wgłębieniem Torx® i podwójnym gwintem elektrodowym są najczęściej wybieraną konfiguracją kołków FC43®.
Zespół ustalający
Główną funkcją elementu ustalającego do mocowania panelu FC43® jest uniesienie kołka do panelu i można go skonfigurować na kilka sposobów, aby wykonać tę i dodatkowe funkcje. Jeśli nie jest wymagane trzymanie, zespół ustalający może być skonfigurowany do pływania po tylnej stronie panelu, wykonując prosty pierścień ustalający.Jeśli wymagana jest zdolność podtrzymywania, zespół ustalający musi zostać uniesiony do panelu. Najczęstszym sposobem uzyskania tego uchwycenia jest skonfigurowanie zespołu ustalającego jako przelotki w miejscu na miejscu. Jeśli głowica jest większa niż zdolność do wygładzania przelotki, można zastosować pomocniczą górną przelotkę, aby uwzględnić różnicę.
Jeśli średnica otworu jest krytyczna i nie może pomieścić grubości ścianki przelotki, zespół ustalający może być przyklejony bezpośrednio do panelu.
Konfiguracja gniazd
Ponieważ system mocowania FC43® wykorzystuje gwintowany zewnętrznie kołek, można go skonfigurować do używania wielu nakrętek. Naturalnym wyborem jest skorzystanie z dużej różnorodności istniejących nakrętek lotniczych i wybór najbardziej odpowiedniego dla każdego konkretnego zastosowania. Przede wszystkim jest to pełna kompatybilność kołka mocującego FC43® z płytkami nakrętkowymi używanymi przez jego uznanego poprzednika, zapięcie panelowe Mark IV ™.Fakt, że konfiguracje nakrętek i kołków można łączyć z praktycznie żadnymi ograniczeniami, daje systemowi dużą elastyczność i zdolność dostosowywania się do różnych warunków pracy spotykanych w zastosowaniach lotniczych, poszerzając zakres zastosowań poza obszar zwykłych łączników panelowych